Ugrás a tartalomra

A legelső bemutató alkotói „A velencei kalmár” című drámát vették górcső alá. A rendezők – Konfár Erik és Papp Zsófi – legfőbb érdeme, hogy nagyon alapos munkát végeztek a színészvezetés, a színpadi mozgás, a színészi jelenlét, a jelenetértelmezés terén! Kitűnő a kreatív térhasználat, a játéktér függőleges és vízszintes tágítása, a szimbolikus és reális helyek egybeolvasztása. Érezhetően kiemeltek egy problémakört, és arra fókuszálva választottak jeleneteket a drámából! Ez nagyon dicséretes! Shakespeare drámái ugyanis tele vannak problémakörökkel, ennyi idő alatt elég egyet - kettőt kiemelni, ami a rendező és a csoport számára fontos lehet. Érzésem szerint ez az volt, hogy meddig mehet el az elbizakodott, fölényes gyűlölet az emberek között, főleg, ha még a törvények, jogszabályok is a gazság győzelmét segítik! A hajszálon tragédiába fulladt történet egy cseles fordulattal szinte vígjátéki véget ér: a gonosz bűnhődik, a józan ész megtalálja a kiskaput a törvények útvesztőjében, a kígyó a saját farkába harap! De ne feledjük Schylock igazságát sem ! Az első jelenet éppen arra épül, hogy a néző megértse: Schylock-ot lenézik, leköpik, mert zsidó, de a pénze már jól jönne! És milyen figyelmetlen Bassanio, amikor a kölcsönt kérve teljes magabiztossággal gondolja, hogy biztos meg tudja majd adni a pénzt! A körültekintés hiánya! Szinte minden tragédia gyökere! Lehet tanulni megint! Erősen érezhető a játszók és a rendezők üzenete: gondoljátok ezt meg, nézők, és ne ítélkezzetek elhamarkodottan! Felénk fordulva, a szemünkbe nézve kényszerítenek a gondolkodásra! Ez a technika azonban már több színjátszó képességét meghaladja, nem tudnak őszinte kapcsolatokat létesíteni! Bizony, nehéz a színészi munka! Például ezért jó alapozás, ha valaki sok verset mond közönség előtt! Megtanulja a szemkontaktus működését, és tényleg belenéz a szemembe, nem csak felületesen, kapkodva, és tényleg megtörténik a kapcsolat! A csoportból kiemelkedik Siklósi Kristóf fesztelen, okos, erőteljes játéka! Szépek az énekbetétek, de a tánckoreográfia lehetne bátrabb, kreatívabb! Egy átgondolt, okosan vezetett rendezői előadást láttunk, sok jó ötlettel ( pl. a dinnye körforgása, majszolása, habzsolása, attól függően, hogy ki eszi és mikor, mindig hoz új jelentéstartalmat! ), emlékezetes képekkel, magvas gondolatokkal! És ez itt most bőven elég is volt, majd ha lesz idő, majd ha több munkát lehet belefektetni….!

velencei1
velencei2
velencei3
velenceicsoport

Előadás Éve